X
تبلیغات
بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الــرحمن الــرحیم


اللهم عجل لولیک الفرج
به وبلاگ طب اسلامی خوش آمدید


                                  
طب اسلامی، راهی بسوی تمدن اسلامی است



طب اسلامی، مبلّغی قدرتمند برای اثبات حقانیت تفکر دینی است



احیای طب اســلامی، احیــای دیـن و زمینه ساز ظـهور امـام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ است



احیای طب اسلامی، احیای سنن انبیاء و اوصیای الهی است



علم طب در ابتدا باید بتواند تعریف درستی از انسان و رابطه او با هستی و خالق هستی ارائه بدهد و این جز با تمسک به دین امکان پذیر نمی باشد



هدف طب اسلامی، تنها بیرون راندن بیماری از بدن نیست بلکه هدف، آزاد کردن فکر و اندیشه و عمل از قیود شیطانی و تعبد محض به اوامر الهی و بسط تمدن اسلامی است



هدف ما نباید تربیت طبیب مسلمان باشد بلکه هدف، تبیین طب اسلامی و تربیت طبیب اسلامی است! ـ



طبیب مسلمان در نیت، مُسلِم و در روش، بی قید است؛ اما طبیب اسلامی در نیت و روش، مسلم است



باطن مدرنیته، استغنای از إسم رب است و این قرائت از عالم، قرائتی شیطانی است که بشر عصر مدرن، از مسلمان و غیر مسلمان آن را باور کرده است



طب مدرن هیچ تعهدی به منابع دینی ندارد و مستغنی از وحی به تفسیر عالم میپردازد اما پزشکان مسلمان آن را تایید کرده و علمی میدانند! ـ



علوم کنونی دانشگاهی و متون درسی، توانایی آن را ندارند که انسان را الهی بار بیاورند و در عوض آن، استغنای از آموزه های الهی را در جان فرزندان این سرزمین تزریق میکنند



چطور ممکن است که بر مبنای یک تعریف غلط و جعلی از انسان، بتوان سیستمی را بنا کرد که مدعی درمان درد های انسان و حفظ سلامتی او باشد؟



در فلسفۀ علم الحادی، تعمیم آزمایش‌های طبی از موش به انسان، امری پیش پا افتاده است‌؛ زیرا از دیدگاه چنان فلسفه‌ای انسان و موش هر دو حیوانند



غربی ها بدترین جفا را در حق پزشکی کردند تا آنجا که علم شریف طب را در حد دامپزشکی تنزل دادند



چه شده است که شیعیانی که یا من اسمه دواء و ذکره شفاء میگویند، در عمل، گوش به فرمان طبی سپرده اند که نه اسمی از او در آن است و نه ذکری؟



در خواب بودن نخبگان امت اسلام همین بس که امروز سنت های اسلامی، معطل تاییدات مراکز نظارتی غرب مانده اند تا مگر به تایید آن ها آبروی«علمی شدن» بگیرند!! ـ



چه بر سر ما آمده که حاضریم به هر فرضیه و نظریه ای از غرب و شرق، بهای علم و یقین بدهیم اما به علم و یقین معصوم، بهای فرضیه هم نمیدهیم؟! ـ



این که از پشت عینک غرب به منابع اسلامی نگاه کنیم و تولیداتی داشته باشیم اسمش تولید علوم اسلامی نیست و ما چاره ای جز بازگشت به مبانی و اصول اسلامی در تفسیر عالم و تبیین قواعد علمی آن نداریم



بازگشت دوبارۀ ما به علوم انبیاء الهی و معارف اهل بیت ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ نوعی توبۀ جمعی و نوعی برائت همه گانی از آن راه منحرفی است كه در پی هماهنگ كردن منظومۀ معارف بشری بر محوری غیر از وحی است



امروز بزرگترین کاری که میتوانیم انجام دهیم، افشای ظلمانی بودن نظام معرفتی حاکم بر جامعه جهانی است و طب اسلامی، ابزاری قدرتمند جهت وصول به این هدف است
 
 
 
طب اسلامی - مزاج شناسی
دانلود کلیپ (بهمراه صوت):



اهمیت مزاج در ازدواج


سخنران: حجت الاسلام ناظریان


دانلود فیلم (13 دقیقه ، 22 مگابایت، فرمت: rm)

پیکوفایل | مدیافایر | پرشین گیگ


دانلود صوت (13 دقیقه ، 2 مگابایت)

پیکوفایل | مدیافایر | پرشین گیگ

+ نوشته شده توسط حمید در 92/06/02 و ساعت 8:33 |
دانلود کلیپ:







اشتباه رایج در مورد

عـنـاصـر اربـعــه



سخنران: دکتر حامد آرضایی

(عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام)
(محقق طبیعیات فلسفه و طب سنتی)

.


دوره آشنایی با علوم در دوران تمدن اسلامی
28 فروردین 1392


پژوهشکده راهبردی اسلام و سلامت پایدار

جهت مشاهده مطلب کلیک نمایید


پ.ن: یکی از مسائلی که غالب افراد در مورد آن دچار سوء برداشت هستند، بحث ارکان (عناصر) اربعه است. منظور از «آب، هوا،آتش و خاک» در بحث ارکان اربعه، آنچه امروز در ادبیات رایج بکار می رود نیست، بلکه این الفاظ در حوزه طبیعیات قدیم به عناصر بسیطی اطلاق می شده است که تمام مرکبات از آن ایجاد شده اند. لذا مثلاً منظور از «آتش» در این حوزه، آتش عنصری است و نه آتشی که امروزه می شناسیم. این تشابه لفظی، وقتی با عدم آشنایی با ادبیات علمی قدیم همراه می شود قضاوت های ناصحیحی را منجر می گردد که نمونه مشهور آن این ادعا است که: " مردم قدیم عقیده داشتند که هر چیزی بر روی زمین از چهار ماده ی ساده یعنی هوا، آب، آتش وخاک تشکیل شده ... ولی امروز ما می دانیم که دانشمندان موفق به کشف وتولید 109 عنصر شد ه اند." در این قضاوت مشهور اما اشتباه، دو ایراد اساسی وجود دارد. یکی آنکه آب و آتش و خاک و هوا را به معنای رایج آن و نه معنای عنصری آن در نظر گرفته اند و دیگر آنکه معنای عنصر را به اشتباه به المان های جدول تناوبی (مندلیف) تعمیم داده اند، در حالی که بر اساس تعریفی که قدما از «عنصر» ارائه داده اند، المان های جدول مندلیف «عنصر» نیستند چون بساطتی ندارند. اینجا اهل دقت متوجه می شوند که عدم توجه به معنا و مفهوم واقعی الفاظ و عدم رویکرد اجتهادی به مبانی طب سنتی باعث چه قضاوت های ناصحیحی خواهد شد.

+ نوشته شده توسط حمید در 92/02/01 و ساعت 13:59 |

نتایج شگفت انگیز تعادل طبایع و صافی مزاج ها در کلامی اعجاز گونه از امیرالمؤمنین:

.
امام على
(عليه السلام) به يكى از دانشمندان يهود گفت: هر كس طباع او معتدل باشد مزاج او صافى گردد، و هر كس مزاجش صافى باشد اثر نفس در وى قوى گردد، و هر كس اثر نفس در او قوى گردد به سوى آن چه كه ارتقايش دهد بالا رود، و هر كه به سوى آن چه ارتقايش دهد بالا رود به اخلاق نفسانى متخلق گردد و هر كس به اخلاق نفسانى متخلق گردد موجودى انسانى شود نه حيوانى ، و به باب ملكى درآيد و چيزى او را از اين حالت برنگرداند.
پس يهودى گفت: الله اکبر! اى پسر ابوطالب! همۀ فلسفه را گفتهاى - چيزى از فلسفه را فروگذار نكردهاى.


[هزار و يك كلمه (علامه حسن زاده آملی)، ج 1، ص 182]

+ نوشته شده توسط حمید در 89/11/07 و ساعت 22:28 |

مزاج شناسی - زمان شناسی

.

دکتر احمدعلی آقارفیعی


.
دانلود صوت:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مزاج شناسی [ 6.4 مگابايت؛ 52 دقيقه ]: (کلیک کنید)
زمان شناسی [ 3.2 مگابايت؛ 26 دقيقه ]: (کلیک کنید)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لينك كمكی: در صورتی كه لينك های بالا در دسترس نيستند: (کلیک کنید)



* * * * * * * * * * * * *
.
عناوین مورد بحث:
مزاج شناسی

* توضیحات ابتدایی در مورد مزاج ها
* مزاج اندام بدن
* نوع تغذیه برای ایجاد تعادل در صفراوی مزاجان
* خصوصیات و علائم صفراوی مزاج ها
* درمان غلبه صفرا
* رژیم صفرا
* نوع تغذیه برای برقراری تعادل در سوداوی مزاجان
* خصوصیات و علائم سوداوی مزاجان
* درمان و اصلاح غلبه سودا
* رژیم سودا
* نوع تغذیه برای ایجاد تعادل در دموی مزاجان
* خصوصیات و علائم دموی مزاجان
* درمان غلبه دم (خون)
* رژیم دم
* نوع تغذیه برای برقراری تعادل در بلغمی مزاجان
* خصوصیات و علائم بلغمی مزاجان
* طریقه تبدیل بلغم به خون در بدن
* رژیم بلغم

زمان شناسی


* توضیحاتی در مورد ایجاد جزر و مد بر اثر کشش ماه
* رابطه بحران های خونی و اخلاقی و رفتاری با جایگاه زمانی ماه
* ذکر نمونه هایی از تاثیرات دوره ای ماه بر روی انسان و طبیعت
* مزاج غالب در بازه های زمانی روز و شب
* بهترین ساعات شبانه روز
* بهترین ساعات تغذیه
* ساعات مناسب و نامناسب برای مطالعه و حفظیات
* بازه های زمانی منسوب به ائمه اطهار (علیهم السلام) در شبانه روز
* ساعات مختلف شبانه روز را به چه کارهایی اختصاص دهیم؟
* زمان خواب قیلوله در روزهای گرم و روز های سرد
* ارزش خواب در ساعات مختلف شب و روز
* و ...

*** برای اطلاع بیشتر از «رژیم آش آبغوره» که جهت اصلاح مزاج در این فایل معرفی شده: (کلیک کنید)
.
+ نوشته شده توسط حمید در 89/08/09 و ساعت 14:1 |
سلسله جلسات آموزشی مزاج شناسی
(آموزش مبانی طب اسلامی)


استاد حسین خیراندیش
(رئیس موسسه تحقیقات حجامت ایران)



بحمدلله بعد از ارائه سخنرانی هایی که در جهت معرفی طب اسلامی در این وبلاگ انجام شد، فرصتی دست یافت تا به حوزۀ آموزش طب اسلامی نیز قدم بگذاریم. مزاج شناسی، علاوه بر اینکه از مهمترین و کارآ ترین روش های تشخیص و درمان در طب اسلامی است، از شیرین‌ترین و دلچسب ترین مباحث آن نیز به شمار می‌آید، بخصوص اگر توسط استاد ارجمند جناب «حسین خیراندیش» بیان شود. چه ایشان زحمت بسیار زیادی بر روی مزاج شناسی کشیده اند و شاید نوع بیان ایشان و زاویۀ دید ایشان در مورد مزاج شناسی، در نوع خود منحصر بفرد ‌باشد. هرچند که تعداد فایل های سخنرانی زیاد بنظر می‌رسد اما توجه داشته باشید که این سلسله جلسات قصد دارند تا مبانی طب اسلامی را به مخاطب آموزش دهند و نیاز به این دارند که مبسوط و جامع باشند. توصیه بنده به دوستان علاقه مند به طب اسلامی این است که این مجموعه سخنرانی را به هیچ عنوان از دست ندهند و حتی اگر شده با صرف هزینه و مراجعه به کافی‌نت‌ها تمام آن را دانلود کنند تا از مباحث استثنائی، جذاب و کاربردی آن در تمام طول زندگی خود بهره مند شوند. برای امتحان می توانید 6 قسمت اول را دانلود کنید و اگر توانستید بقیه را دانلود نکنید!! در این سلسله جلسات به بسیاری از حکمت ها و اتفاقاتی که در زندگی روزمره خود شاهد آن هستیم اشاره می‌شود و بنده می‌توانم این را بگویم که بعد از شنیدن این مطالب دید شما نسبت به پدیده های اطراف تغییر خواهد کرد و از زاویه ای دیگر به این جهان پر رمز و راز خواهید نگریست. همچنین مادرانی که می‌خواهند بستری مناسب و سالم برای رشد فرزندان خود و فضایی دلچسب و خواستنی برای همسران خود فراهم کنند، فرصت بدست آمده را از دست ندهند و با ورود در مباحث شیرین مزاج شناسی، علم صحیح زندگی کردن را بیاموزند و از نتایج شگفت آن بهره مند شوند .... و من الله توفیق


برای دانلود فایل های این جلسات به ادامه مطلب راجعه کنید

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط حمید در 89/06/01 و ساعت 12:55 |
جزوۀ کاربرد «مزاج‌شناسی» در انتخاب همسر و زناشویی

امیر حسین شه گلی

.

«مزاج‌شناسی» از مهمترین مبانی طب سنتی محسوب می‌شود و اطلاع از آن موجب برکات بسیاری در عرصه زندگی و سلامت می‌شود. یکی از عرصه هایی که این فن، کارآیی خود را نشان می‌دهد، بحث انتخاب همسر و همچنین در زندگی زناشویی و تنظیم خانواده است. بطور خلاصه، انسان ها دارای مزاج های مختلف هستند و هر کدام از مزاج ها، زمینۀ بروز توانایی ها و استعدادهای مرتبط با آن مزاج را فراهم می‌کنند. از آنجایی هر نیاز فطری، پاسخی را در محل خود خواهد داشت و برخی از این نیازها در ارتباط با امر زناشویی و زندگی مشترک هستند، پاسخ نیاز های هر فرد در این زمینه را باید در همسری جستجو کرد که توانایی پاسخگویی به این نیاز ها و خواسته ها را داشته باشد. در غیر اینصورت هر چه از این حالت دور تر شویم، مشکلات ناشی از عدم پاسخ‌گویی به نیاز ها در زندگی مشترک بیشتر نمایان می‌شود و به همان اندازه مشکل آفرین خواهد بود. از آنجایی که اختلاف در مزاج می تواند باعث اختلاف در برخی توانایی ها و استعدادها و تمایلات شود، علم مزاج‌شناسی که وظیفه تحلیل این اختلافات را بر عهده دارد، می تواند ابزار مناسبی برای تنظیم این اختلافات و همچنین فن مناسبی برای انتخاب مناسب باشد.



(298 کیلوبایت، PDF)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لينك كمكی: در صورتی كه لينك بالا در دسترس نيست: (كليك كنيد)




* دوستان توجه داشته باشند: طرح اين بحث، فقط جهت آشنايي اجمالی با مقوله كاربرد مزاج شناسی در امر ازدواج و زناشويی است و مطالب اين جزوه تكليف ما را با اين بحث بطور كلي معلوم نمي كند، بلكه ريزه كاري هاي دقيقي در اين مورد وجود دارد كه خارج از بحث اين جزوه مي باشد. بطور كلي حالت مطلوب آن است كه مزاج مرد از مزاج زن گرمتر باشد و حالت نامطلوب آن است كه تفاوت بين زوجين از لحاظ مزاجی زياد باشد. (مثلا مرد خيلی گرم و زن خيلی سرد باشد). در اين جزوه مشابهت مزاج امري مطلوب گرفته شده اما ممكن است همين مشابهت مزاج نيز باعث عدم تعادل در زندگي شود. به عنوان مثال يك زوج صفراوي ممكن است هريك بخواهد حرف خود را به كرسي بنشاند! پس دوستان به اين نكته توجه داشته باشند كه اين جزوه جهت آشنايی با يكي از مقوله های مهم طب سنتي و اسلامي مي باشد و فقط به معرفي سرنخ هايی از اين عرصه مي پردازد و ادعاي يك بحث كامل و همه جانبه را ندارد اما مي تواند از بروز برخي مشكلات و عوارض شايعي كه پس از ازدواج گريبانگير زوجين مي گردد جلوگيري نمايد و روش صحيح حل مشكلات رفتاري و همچنين مشكلات جنسي و زناشويی را به آن ها آموزش دهد.مناسب است که قبل از مطالعه جزوه، مطلبی را که در این باره در قسمت ادامه مطلب قرار داده ام مطالعه کنید تا با ذهنیت مناسب تری به سراغ جزوه بروید ...


عناوین جزوه:

کلیات طب سنتی و مزاج شناسیارکان، امزجه، اخلاط، اعضا، ارواح، قوا، افعال
نشانه ‌های کلی مزاج و علائم امزجه (دموی مزاجان، صفراوی مزاجان، بلغمی مزاجان، سوداوی مزاجان)
خصوصیات جنسی امزجه
خصوصیات مزاج گرم و سرد از حیث اخلاق
مزاج جنس مذکر و مونث عالم
مزاج و ازدواجانتخاب همسر به کمک مزاج  
مدیریت منزل و مزاج شناسی
مزاج شناسی و مشکلات جنسی (1. در مسألۀ تقاضای جنسی، 2. درمسألۀ اوج گیری لذت جنسی)
درمان عدم تشابه جنسی زن و مرد   
تولید منی
نازایی
ازدواج در گذشته
 طلاق
تدابیر جماعافراط در جماع
فواید جماع مناسب
جماع برای چه مزاجی مناسب تر است؟
زمان مناسب برای جماع
دیگر فواید جماع مناسب
ضرر ترک دفعی جماع
دیگر ضرر های افراط جماع
اوقات مناسب و نامناسب جهت جماع
افرادی که جماع با آن ها مناسب نیست
آداب  واَشکال جماع
اَشکال جماع
بدترین شکل جماع
استمناء
اصول پس از مباشرت
دیگر اوقات نهی شده برای جماع
عوامل تضعیف کنندۀ قوۀ جنسی
مبهیات (افزاینده های نیرو و میل جنسی)، مولد منی، منعظات
مضعفات باه (کاهنده های نیرو و میل جنسی)


مناسب است که قبل از مطالعه جزوه، مطلبی را که در این باره در قسمت ادامه مطلب قرار داده ام مطالعه کنید تا با ذهنیت مناسب تری به سراغ جزوه بروید ...


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط حمید در 89/06/01 و ساعت 12:39 |
سالکِ عارفِ بالله، شیخ محمد بهاری در باب صحت مزاج برای سلوک عارفان می نویسد:

اول باید صحیح المزاج باشد. اگر علتی در مزاج باشد باید به معالجه ی آن بپردازد، چه:

اگر سودا غالب آید، پاره ای از حرکات سوداویه را شور عشق پنداشته و مغرور گردد.
اگر صفرا و حرارت غلبه کند، خشکی دماغ و خفقان قلب و سوء الخلق فوق العاده حاصل گردد.
اگر بلغم زیاده باشد، قصور در فهم معانی دقیقه خواهد کرد.

پس اعتدال مزاج، لازم است ...
(تذکرة المتقین، ص103)
+ نوشته شده توسط حمید در 89/05/09 و ساعت 15:7 |